Friday, April 25, 2008

SIFAT-SIFAT KEIMANAN YANG PERLU DIJAGA DI DALAM DIRI SETIAP PIMPINAN

SIFAT-SIFAT KEIMANAN YANG PERLU DIJAGA DI DALAM DIRI SETIAP PIMPINAN

Dalam merentasi perjuangan Islam, pimpinan alumni telah mengakui diri kita adalah pendakwah perlu meneliti diri ini dari masa ke semasa agar kita dapat melihat di manakah kita dalam menghayati dan mentaati nilai ajaran Islam yang menjadi intisari dakwahnya kepada masyarakat. Kita juga harus meneliti di mana kedudukan diri kita dalam persoalan iltizam dan 'commimen't terhadap Islam supaya kita tidak tergolong di kalangan orang-orang yang dinyatakan oleh Allah – Subhanahu Wata'ala dalam firmanNya:

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ (٤٤:٢)

Terjemahannya: Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal? (al-Baqarah,2:44).

Maka diingatkan agar amal dan usaha kita tidak menjadi sia-sia dan kita tergolong dalam golongan orang-orang yang disifat oleh Allah dalam surah al-Kahfi,18 ayat 104:

الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا (١٠٤:١٨)

Terjemahannya: (Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan.

Orang-orang yang benar-benar rugi menurut neraca Islam di hari Akhirat ialah orang-orang yang rugi dan tidak berjaya menyelamatkan dirinya dari seksaan sekalipun kita dapat merangkul dunia seluruhnya melalui kehebatan kerjaya yang kita sandang atau sebagainya. Sebaliknya orang-orang yang benar beruntung mengikut neraca Islam di Akhirat ialah orang-orang yang dapat menyelamatkan dirinya dari seksaan neraka sungguhpun kita kerugian dunia seluruhnya. Orang beriman bijak menilai kehidupan dunia. Menurut Hadith Nabi:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَجَنَّةُ الْكَافِرِ (رواه مسلم)

Terjemahannya: Dari Abu Hurairah – radiyalLahu ‘anh dia berkata: RasululLah - sallalLahu ‘alayhi wa sallam – bersabda: "Dunia itu adalah penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir." (Riwayat Muslim)

Orang-orang yang benar-benar beramal menurut neraca Islam ialah orang-orang yang berbuat baik terhadap diri sendiri dan membebaskannya dari api neraka. Firman Allah – Tabaraka wa Ta’ala:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلاَئِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لاَّ يَعْصُونَ اللَّهَ مَآ أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ (٦:٦٦)

Terjemahannya: Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari Neraka yang bahan-bahan bakarannya: Manusia dan batu (berhala); Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan. (at-Tahrim,66:6)

Malah, bukankah kita pernah mendengar Firman Allah - – Tabaraka wa Ta’ala:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لاَ تَفْعَلُونَ ﴿٢﴾ كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لاَ تَفْعَلُونَ ﴿٣﴾ ٣-٢:٦١

Terjemahannya: Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya. (as-Saff,61:2-3)

Dan tidak gentarkah pada Hadith RasuluLlah SaLlaLlahu 'alaihi Wasallam yang amat menggerunkan ini:

عَنْ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ قَالَ:
يُؤْتَى بِالرَّجُلِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَيُلْقَى فِي النَّارِ فَتَنْدَلِقُ أَقْتَابُ بَطْنِهِ، فَيَدُورُ بِهَا كَمَا يَدُورُ الْحِمَارُ بِالرَّحَى فَيَجْتَمِعُ إِلَيْهِ أَهْلُ النَّارِ فَيَقُولُونَ: : يَا فُلاَنُ، مَا لَكَ أَلَمْ تَكُنْ تَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَى عَنْ الْمُنْكَر؟ِ فَيَقُولُ: بَلَى، قَدْ كُنْتُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَلاَ آتِيهِ وَأَنْهَى عَنْ الْمُنْكَرِ وَآتِيهِ (صحيح مسلم)

Terjemahannya: Dari Usamah Bin Zaid - radiyalLahu ‘anh dia berkata: RasuluLlah SaLlaLlahu 'alaihi Wasallam bersabda: "Ada seorang lelaki pada hari kiamat kelak ia digiring ke neraka lalu dicampakkan ke dalamnya. Isi perutnya terburai keluar dan ia berpusing-pusing melengkarinya sebagaimana berpusingnya keldai mengelilingi kincir air, berkumpullah penghuni-penghuni neraka melihat lelaki tersebut lalu mereka bertanya: - "Wahai si pulan tidakkah engkau dahulunya menyuruh orang melakukan yang ma'aruf dan melarang yang mungkar?" Lelaki itu berkata, "Ya! Memang benar, aku dahulunya menyuruh orang lakukan yang ma'aruf tetapi aku sendiri tidak melaksanakannya. Aku melarang kemungkaran, sedangkan ku lakukannya." (Sahih Muslim)

Sesungguhnya taraf iltizam (commitment) dan penghayatan para pimpinan merangkap da'i terhadap Islam mestilah jauh mengatasi tahap penghayatan dan iltizam ahli biasa dan masyarakat umum yang menjadi golongan sasaran dakwah (mad'u). Sekiranya iltizam para pimpinan selaku da'i sama sahaja dengan orang lain maka kita tidak mempunyai apa-apa kelebihan dari orang kebanyakkan. Dengan itu kita seolah-olah menanggung dosa kepura-puraan.

Kita semua harus menyedari bahawa tanpa kita sedari, kita telah melakukan bai'ah dengan Allah – Tabaraka Wa Ta'ala - dalam firmanNya:

إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُم الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِْنْجِيلِ وَالْقُرْآَنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (١١١:٩)

Terjemahannya: Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar. (at-Taubah,9:111)

Sesungguhnya kesetiaan para pimpinan merangkap da'i terhadap bai'ah ini bergantung kepada sejauh mana kefahaman kita terhadap al-Quran itu sendiri dan iltizam kita dengan sifat-sifat keimanan yang menyusul selepas ayat ini iaitu ayat seterusnya, at-taubah,9:112:

التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونََ ﭐلأمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ ﭐللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ (١١۲:٩)

Terjemahannya: (Mereka itu ialah): Orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji Allah, yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat kebaikan dan yang melarang daripada kejahatan, serta yang menjaga batas-batas hukum Allah dan gembirakanlah orang-orang yang beriman (yang bersifat demikian). (at-Taubah,9:112)

Apakah kita tidak teruja atau terdorong untuk mentaddabur dan mengetahui pula dengan sifat-sifat keimanan seperti at-ta'ibun, al-'abidun, al-Hamidun, al-sa'ihun, al-Raki'un dan al-Sajidun, al-Amiru bil Ma'aruf wa Nahuna anil-Munkar?.

Diubahsuai dari: Fathi Yakan (2000). Bahtera Penyelamat dalam kehidupan Pendakwah. Dewan Pustaka Fajar.ms144-147.

No comments: